Wednesday 30 December 2015

MAKI DAN MADANI : suatu pengaplikasian dakwah

MAKI DAN MADANI : suatu pengaplikasian dakwah

Hasil apa yang dipelajari pada hari ini :

1. Dapat belajar 2 istilah baru iaitu

i. Taufiqi: benda yang mutlak tetap tidak boleh diubah.
ii. Tauqifi: perkara yang Allah beri kepada para ulama, ulul albab untuk guna akal dalam mengeluarkan sesuatu hukum.

2. Kalau datang seseorang berkata kepada anda “saya tak nak solat”, apa respon anda? Tindakkan anda adalah tidak perlu memaksa dia solat, tapi nak jawap kepadanya …. ? apa ?

Hakikatnya orang yang kata tak nak solat itu sebenarnya dia tidak tahu apa hubungan dia dengan solat.  Tiada terdetik di hatinya rasa ancaman meninggalkan solat.

Kaedah yang paling mudah ialah menyuruh dia berselawat. Jelaskan padanya siapa Baginda saw, akhlat budi pekertinya, biarkan dia tengelam dilamun cinta penuh keasyikkan kepada Baginda saw. Apabila ia sudah cinta maka sudah semestinya dia akan berusaha melakukan apa yang disukai oleh kekasihnya itu termasuklah menunaikan solat sebagai bukti cintanya itu. "Biarkan dia lalai dalam cintanya".

Dakwah kaedah Makiyyah dan Madaniyah

Makiyyah :

Zaman ini ialah zaman pembentukkan. Dalam fasa ini baginda saw memulakan dakwahnya dengan mendekati hati para penduduk mekah. Selain itu, ayat-ayat makiyyah banyak menyentap perasaan dan menyedarkan yang mana akan mendorong seseorang itu untuk berfikir serta mampu mengubah hati mereka.

Berdasarkan zaman makiyyah dapatlah dibuat satu point dari point2 dalam berdakwah bahawa dakwah boleh dilaksanakan dengan  menonjolkan kasih sayang contohnnya kepada orang yang tak mahu solat tadi. Perkenalkan siapa baginda dan berusaha timbulkan perasaan cinta kepada nabi saw dalam hatinya.

Madaniyyah :

Zaman ini ialah zaman pembuktian hasil dari pendidikan dan pembentukkan dari zaman makiyyah. Banyak ayat-ayat yang diturunkan adalah berkaitan hukum. Hasil dari didikan zaman makiyyah menyebabkan para sahabat menerima segala hukum-hukum dengan hati yang terbuka.

Kenapa awak solat ? Saya solat adalah sebagai tanda tauhid saya kepada Allah.

Bila kita mencintai Baginda saw maka secara tidak langsung kita juga mencintai Allah. Kerana kita hanya dapat mengenali Allah bersumberkan dari nabi kita Muhammad saw.

Kesimpulannya, dalam berdakwah langkah pertama ialah mentauhidkan kemudian baru mengajar berfekah. Bila kita hanya berfekah tanpa mentauhid maka akan lahirlah rasa mulia penuh kesombongan. Mulalah menghukum tak tentu hala.

Oleh itu, “sesiapa sahaja perlu dan mesti ada kasih sayang ( dalam berdakwah ). Mesti ada connected yang baik dengan nabi saw”.

Terima kasih kerana sudi membaca

Perkara yang aku sukai ialah apabila doaku dimakbulkan kerana ianya kehendak ku akan tetapi perkara yang PALING aku sukai ialah apabila doaku tidak dimakbulkan kerana ianya adalah kehendak Allah
~ tenangnya hati seumpama itu

(tutorial 2 kumpulan 5)

No comments:

Post a Comment

Khilaf Qiraat

Khilaf Qiraat dalam Surah Fatihah dan ayat 1 - 5 Surah a-Baqarah SURAH AL-FATIHAH بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ١ ٱلۡحَم...