Wednesday, 25 May 2016

salaf khalaf

Perjalanan Menuju Sebuah Pengertian

Kefahaman ilmu di kalangan agamawan

Dewasa kini kita lihat ramai yang belajar untuk berhujah. Ada dikalangan kita yang main petik dalil-dalil agama semata-mata untuk memenangkan hujah mereka. Menjadikan ianya sebagai dalil tanpa mengetahui asas ilmu itu.

Adakah kau tahu asbab nuzul ayat tu ?
Entah-entah itu ayat yang dimansuhkan ?
Entah-entah itu hadis doif ?
Ramai diantara kita mengunakan hujah yang tidak kuat atau berpada sekadar mengutarakan pandangan ulama tanpa mengetahui sandaran ulama tersebut.
Doif ke sohih sandaran tu ?
Dalam bab akidah, ramai masyarakat keliru tentang agamawan sekarang. Berhujah katanya demi akedemik tapi sehingga menjatuhkan hukum tanpa asas.
Wahabi punya orang?

Lihat masyarakat sekarang, adakah apabila seseorang melakukan sesuatu yang tiada dalam mazhad syafei maka dipanggilnya wahabi.

Eh, cu kau terangkan apa tu wahabi ? tak bleh pula jawap.. inilah menteliti sesetengah masyarakat.

Golongan agamawan pula berdebat mengeluarkan pendapat. Hujah yang lemah dinafikan manakala hujah yang kuat dikatakan lemah.
“Ni adat masyarakat kita. Dah memang dah lama diamalkan. Memang takde hadis kan. Tapi tak de pula hadis yang kata larang. Jadi boleh lah buat. Ulama tetapkan sebegini sebab kita ni perlu ..”
Sedangkan bidaah itu dalam urusan muamalat maka dibenarkan. Tapi di dalam ibadah tak bleh.

Mafhum hadis “siapa yang mengadakan sesuatu dalam agama maka ianya tertolak. Setiap bidaah ke dalam neraka”

Mula la pula keluarkan tu bidaah qobih, yang hasanah takpe.

Wahabi dalam bab aqidah diorang hebat. Hujah diorang padu.

Mana elok tauhid asma sifat ngn sifat dua puluh ?
Iman Asyaari tu siapa?
Wahbah tu pula ?
Siapa sufi, siapa salafi ?
Ilmu hadis ?
Mana baik pendekatan khalaf atau salaf ?

Kata kita orang agama tapi bila orang tanpa tak dapat jawap atau hanya jawap ikut kepala.

Kata kita mazhad syafei tapi amalkan juga pendapat mazhad lain .
Dalam sifat dua puluh ada sifat yang sama ngn makhluk tapi tak leh kata sama ianya dengan Allah swt. Boleh pula. Dalam bab Allah swt di atas arasy pula bila kata tuhan kat atas langit lah. Kita kata sesat pula. ?

Kesimpulan yang dapat dibuat maka keatas ahli agama perlu mendalami bidang mereka tanpa mengabaikan bidang agama yang lain. Banyakkan pembacaan. Isu-isu sebegini perlu ditangani dan dijawap dengan hujah dan dalil-dalil yang betul sahih kuat. Terbang burung tinggi, terbang dengan kepak yang berbulu.

Key : abdul fatah harun (jakim), sejarah pemikiran 1&2, falsafah alam islam

Asas pegangan di dalam penilaian ( METODOLOGI )

1. berpegang kepada al Quran dan as Sunnah, qias dan ijma’ ulama
2. berlapang dada dalam semua isu
3. baca hujah dan dalil-dalil setiap isu
4. berhati-hati membuat penilaian
5. yang kita tahu tidak semestinya dipegang
6. yang kita baru tahu tidak semestinya dipegang
7. berhati-hati terutama dalam bab akidah
8. jangan terpengaruh dengan liberal dan seangkatannya, baca hujah mereka
9. jangan ada sifat mazmumah dalam perjalanan ini
10. lazimi orang alim, banyakkan perbualan isu-isu sebegini
11. menjaga hubungan dengan Allah swt dan sesama makhluk
ni belum disusun ikut keutamaan


No comments:

Post a Comment

Khilaf Qiraat

Khilaf Qiraat dalam Surah Fatihah dan ayat 1 - 5 Surah a-Baqarah SURAH AL-FATIHAH بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ١ ٱلۡحَم...